Skip to main content

Search

Search
Étkezési szokások és ételek

Title

A hasmenés lehetséges okai: étkezési szokások és ételek

Nyilvánvalónak tűnik, mégis hangsúlyozni kell, hogy mindaz, amit elfogyasztunk, és ahogy elfogyasztjuk befolyásolhatja az emésztőrendszerünk egészségét.

Étkezési szokások 

A hasmenés étkezéssel összefüggő okai lehetnek:

  • Túl gyors étkezés. 20 perc kell ahhoz, hogy a gyomorból kiinduló jelzések alapján az agyban tudatosuljon a jóllakottság. A túl gyors evés tehát egyúttal azzal járhat, hogy valószínűleg több ételt fogyasztunk a kelleténél, vagyis többet is kell megemésztenünk.
  • Habzsolva evés. Amikor gyorsan, nem kellően megrágva nyeljük le a falatot, az étellel együtt levegő is juthat a gyomorba, ami puffadást és emésztési zavarokat okozhat.
  • Nagy adagok és nehéz ételek fogyasztása. Ezeket hosszabb ideig tarthat megemészteni, ami több munkát igényel az emésztőrendszertől.
  • Késő esti étkezés. Az emésztőrendszer a nap végén a legkevésbé hatékony.

Ételek és italok

Mindenki különböző. Ami hasmenést vált ki az egyik embernél, az a másiknál nem, sőt akár meg is nyugtathatja az emésztőrendszert. Az alábbi élelmiszerek gyakran okozhatnak hasmenést:

  • Alkohol. Előfordulhat, hogy a bor vagy rövidital irritálja a gyomrát.
  • Fűszeres ételek. A gazdag és fűszeres ételek, például az indiai és a kínai konyha remekei hasmenést váltanak ki.
  • Olajban sütött és zsíros ételek. Ezek az ételek növelhetik az emésztést kísérő természetes bélösszehúzódások erejét, ami súlyosbíthatja a hasmenéses tüneteket.
  • Túlzott gyümölcs- és zöldség fogyasztás. Egyes embereknél a túl sok aszalt szilva, kivi, bab, brokkoli vagy káposzta fogyasztása hasmenést okozhat.
  • Tejtermékek. A tej, a sajt, a tejföl, a tejszín és egyéb tejtermékek szintén hasmenést okozhatnak egyeseknél. Ilyen esetben kiróbálhatja tejpótló italok, például mandula- vagy szójatej fogyasztását.
  • Kávé és tea. A koffein hasmenést válthat ki az emésztési problémáktól szenvedőknél. Ha tudjuk, hogy ez a probléma forrása, érdemes korlátozni a fogyasztását.
  • Édesítőszerek. A mesterséges édesítőszerek, például a szorbit vagy fruktóz, amelyek a diétás italokban, édességekben és a rágógumikban találhatók, szintén hasmenést válthatnak ki, részben azért, mert kevésbé szívódnak fel a vékonybélben. Érdemes figyelni az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett információkat.

Előfordulhat, hogy a panaszokat nem az az étel okozza, amit legutoljára evett, hanem az, amit előző nap, sőt az is lehet, hogy nem is az étel, hanem az, hogy milyen gyorsan, milyen későn vagy mennyit evett. 

Hogyan ismerhetjük fel a problémás élelmiszereket és étkezési szokásokat?

A hasmenést bizonyos ételek fogyasztása vagy bizonyos étkezési szokások is kiválthatják. A kiváltó élelmiszer vagy étkezési szokás azonosítására kipróbálhatja, hogy étkezési naplót vezet, vagyis feljegyezi, hogy az egyes napokon mit és hogyan fogyasztott, és ezekhez hozzárendeli a tüneteket.

Olvassa el étrendi és étkezési tanácsainkat!

Különböző eredetű akut és krónikus hasmenés tüneti kezelésére. A székletet keményebbé teszi és csökkenti a székletürítések számát és azok térfogatát.

Az IMODIUM® Instant szájban diszpergálódó tabletta a nyelvre helyezve feloldódik, így tökéletes megoldás útközben is.